011-35276666
khazartransfo@gmail.com

ابداع روشی جهت جوشکاری آلیاژ آلومینیوم

ابداع روشی جهت جوشکاری آلیاژ آلومینیوم

ابداع روشی جهت جوشکاری آلیاژ آلومینیوم

جزئیات

مهندسان با استفاده از فناوری نانو موفق شدند که آلیاژ آلومینیومی که قبلاً قابلیت جوشکاری نداشت را جوش دهند. آلیاژهای آلومینیوم دارای کاربرد گسترده‌ای در صنایع خودروسازی و هوایی هستند. علت رغبت به استفاده از آلیاژ آلومینیوم، استحکام مشابه با فولاد و وزنی برابر با یک سوم وزن فولاد است. اما جوشکاری برخی آلیاژهای آلومینیوم با روش‌های معمول جهت مونتاژ صفحات بدنه و یا قطعات موتور غیر ممکن است. علت این موضوع این است که وقتی آلیاژ در حین جوشکاری داغ می‌شود، اجزاء تشکیل دهنده آن که شامل آلومینیوم، روی، منیزیم و مس است به صورت ناهمگن سیلان پیدا می‌کنند و بنابراین استحکام ناحیه جوش بسیار پایین می‌آید. پایین بودن استحکام ناحیه جوش باعث می‌شود که این ناحیه مستعد به ترک خوردن شود. از جمله سخت‌ترین نوع آلیاژ آلومینیوم برای جوشکاری آلیاژ AA7075 است.

10 مرداد 1398
محققان دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) راه جدیدی را جهت جوشکاری آلیاژ آلومینیوم AA7075 از طریق تزریق نانو ذرات کاربید تیتانیوم به سیم جوش آلیاژ AA7075 به کار گرفتند. به این ترتیب استحکام ناحیه جوش تا حد زیادی حفظ شده و از ترک خوردن آن جلوگیری می‌شود.

مهندسان با استفاده از فناوری نانو موفق شدند که آلیاژ آلومینیومی که قبلاً قابلیت جوشکاری نداشت را جوش دهند. آلیاژهای آلومینیوم دارای کاربرد گسترده‌ای در صنایع خودروسازی و هوایی هستند. علت رغبت به استفاده از آلیاژ آلومینیوم، استحکام مشابه با فولاد و وزنی برابر با یک سوم وزن فولاد است. اما جوشکاری برخی آلیاژهای آلومینیوم با روش‌های معمول جهت مونتاژ صفحات بدنه و یا قطعات موتور غیر ممکن است. علت این موضوع این است که وقتی آلیاژ در حین جوشکاری داغ می‌شود، اجزاء تشکیل دهنده آن که شامل آلومینیوم، روی، منیزیم و مس است به صورت ناهمگن سیلان پیدا می‌کنند و بنابراین استحکام ناحیه جوش بسیار پایین می‌آید. پایین بودن استحکام ناحیه جوش باعث می‌شود که این ناحیه مستعد به ترک خوردن شود. از جمله سخت‌ترین نوع آلیاژ آلومینیوم برای جوشکاری آلیاژ AA7075 است.

در حال حاضر مهندسان دانشکده مهندسی ساموئلی دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) راه جدیدی جهت جوشکاری آلیاژ آلومینیوم AA7075 یافته‌اند. این راه حل شامل تزریق نانو ذرات کاربید تیتانیوم به سیم جوش آلیاژ AA7075 است که به عنوان ماده پر کننده هنگام جوشکاری استفاده می‌شود. محققان توانستند با استفاده از این روش جدید، ناحیه جوش با استحکام کششی بیش از 392 مگاپاسکال را تولید کنند. این استحکام در مقایسه با آلیاژ آلومینیوم AA6061 که به طور گسترده در قطعات هواپیما و خودرو استفاده می‌شود و دارای استحکام کششی 186 مگاپاسکال است، استحکام قابل توجهی است. به علاوه مطالعات نشان داده است که با استفاده از عملیات حرارتی ناحیه جوش پس از جوشکاری، امکان افزایش استحکام ناحیه جوش آلیاژ آلومینیوم AA7075 تا بیش از 551 مگاپاسکال وجود دارد که قابل مقایسه با استحکام فولاد است.

از آن‌جا که آلیاژ AA7075 بسیار مستحکم و سبک است، باعث افزایش بهره‌وری سوخت و باتری وسایل نقلیه می‌شود. به همین دلیل از این آلیاژ در ساخت بدنه و بال هواپیما استفاده می‌شود. تاکنون استفاده از این آلیاژ در مواردی بوده است که نیاز به اتصال نداشته و یا اتصال از طریق پیچ و مهره صورت می‌گرفته است. در سایر موارد که نیاز به اتصال از طریق جوشکاری بوده، استفاده از آلیاژ AA7075 با محدودیت روبه رو بوده است و به همین دلیل صنعت خودروسازی مانع از پذیرش این آلیاژ خاص شده است. به گفته محققان هرچند این روش تا حدی پیچیدگی دارد اما تولید کنندگان می‌توانند از این آلیاژ به صورت گسترده در فرآیند تولید محصولات خود استفاده کنند. به این ترتیب محصولات سبک‌تر و کارآمدتر خواهند شد و در حین حال استحکام خود را حفظ می‌کنند.

اخبار مرتبط