011-35276666
khazartransfo@gmail.com

عوارض جبران ناپذیر جوشکاری آرگون(TIG) برروی انسان

عوارض جبران ناپذیر جوشکاری آرگون(TIG) برروی انسان

عوارض جبران ناپذیر جوشکاری آرگون(TIG) برروی انسان

جزئیات

جوشکاری آرگون در صعنت استفاده می شود ،به دلیل مقاومت بسیار جایگاه ویژه در بین صنعتگران پیدا کرده هست ، و به جوشکاران آرگون دست مزدی بسیار خوبی می دهند، توصیه می شود در حین کار به نکات ایمنی رعایت کنید .به دلیل اینکه عوارض جبران ناپذیر بر روی انسان…

31 فروردین 1400


 

تاریخچه جوشکاری آرگون(TIG)


آرگون از واژه یونانی(αργον) به معنی تنبل گرفته شده است. "هنری کاوندیش" در سال 1785 تصور می‌کرد که آرگون در هوا وجود دارد؛

گاز آرگون گازی بی بو ،بی رنگ ،که تحت تأثیر ولتاژ بالا به رنگ متمایل به آبی روشن در می آید. این گاز در سال توسط Lord Rayleigh فیزیکدان انگلیسی و William Ramsay شیمیست اسکاتلندی در سال 1894 کشف گردید گازآرگون بسیار ساکن و ناشناخته در ترکیبات واقعی شیمیایی است.آرگون به مقدار کم در اتمسفر است و جدایش آن از هوا صورت می گیرد .

به صورت عادی به آزمایشگاه حمل نمی شود بلکه به صورت سیلندرهای تحت فشار ارائه می شود ، گاز آرگون از تقطیر جز به جز هوای مایع به دست می آید زیرا اتمسفر زمین حاوی 0.94 % آرگون می باشد. در اتمسفر مریخ 1.6 درصد آرگون 40 و حدود 5 ppm آرگون 36 وجود دارد.

گاز آرگون قابلیت حلالیت در آب را دارد و همانطور که گازاکسیژن در آب حل می شود آرگون نیز حل می شود. گاز آرگون گازی بیرنگ ، بی بو است و به هر دو حالت مایع و گاز موجود می باشد. آرگون گاز بی اثر است و ترکیب شیمایی خاصی تاکنون از این عنصر شناخته نشده است مثل گازهای کریپتون گزنون و رادون.

گاز آرگون در طبیعت از ترکیب سه نوع ایزوتوپ تشکیل شده است. تعداد 12 رادیو اکتیو دیگر نیز از این عنصر شناخته شده است .
موارد استفاده گاز آرگون شامل لامپهای الکتریکی ، لامپهای فلورسانس با فشار 400 پاسکال و در صنعت عکاسی و لامپهای گرم و مشتعل مورد استفاده قرار می گیرد. آرگون همچنین به علت اینکه یک گاز بی اثر است در جوشکاری برقی و برش کاری و به عنوان روکش برای تولیدات تیتانیوم و دیگر عناصر واکنش دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. و یک عامل حفاظتی برای رشد کریستال های ژرمانیوم و سیلیسیوم می باشد.

خود الکترود در جوش مصرف نمی شود در حالیکه در جوش قوس فلزی الکترود در جوش مصرف می شود. در این نوع جوشکاری از سیم جوش(Filler metal) بعنوان فلز پرکننده استفاده می شود.و سیم جوش شبیه جوشکاری با اشعه اکسی استیلن(MIG/MAG)در جوش تغذیه می شود.

نام جدید این فرایند G.T.A.W و نام آلمانی آن WIG می باشد. همانطور که از نام این فرایند پیداست گاز محافظ آرگون میباشد که ترکیب این گاز با هلیم بیشتر کاربرد دارد





 

آیا گاز آرگون به محیط زیست آسیب میزد


آسیبهای اکولوژی گاز آرگون گزارش نشده است. در طبیعت آرگون به صورت گازی وجود دارد. آرگون در مناطقی که تصفیه انجام میشود، آرگون به سرعت منتشر میشود.

تاثیر گاز آرگون بر گیاهان یا جانوران هنوز شناخته نشده است. به نظر میرسد که آرگون برای محیطهای آبی خطرناک نباشد.

گاز آرگون فاقد مواد شیمیایی تهی از ازن است و جز آلاینده های تقسیم بندی شده در DOT)Department of Transportation) آمریکا محسوب نمی شود.
 

 

عوارض جوشکاری(TIG) آرگون بر روی انسان


1. اثرات طولانی مدت جوشکاری آرگون:

 

مشکلات ریوی،حنجره و مجاری ادراری بخصوص در کار با بخار مواد خطرناکی مثل کادمیوم، نیکل، بریلیوم ، کروم و ارسنیک که در دود جوشکاری با مواد فوق موجود است. مشکلات مزمن تنفسى مثل برونشیت،آسم،التهاب ریه ها،کاهش حجم ریه ها ، رسوب غبار یا سیلیس یا اکسید آهن در ریه ها و مشکلات قلبی، پوستی، کاهش شنوائی و مشکلات گوارشی مثل التهاب مزمن معده و روده ها و زخم معده و اثنی عشر و صدمات کلیوی از دیگر عوارض طولانی مدت جوشکاری است.
 

در بعضى جوشکارى ها احتمال سقط جنین و تاخیر در حاملگى در همسران جوشکارها بیشتر است که احتمالا" به دلایل زیر است:
 

  1. فلزاتی مثل آلومینیوم
  2. کادمیوم
  3. نیکل
  4. کروم
  5. آهن
  6. منگنز
  7. مس
  8. گازهائی مثل ازون
  9. گازهای نیتروژن دار
  10. گرما
  11. رادیوگرافی (برای چک کردن درزها)

جوشکارى با آزبست برای عایق کردن و پوشاندن سطوح با آزبست باعث رسوب آزبست در ریه ها و افزایش احتمال سرطان ریه و پرده جنب می شود.به همین علت برای جوشکاری نزدیک سطوح آزبست دار باید کلیه جوانب ایمنی مثل ماسک مخصوص رعایت شود.
 

2. عوارض ناشی از گرما در جوشکاری آرگون


گرمای شدید جوشکاری و مذاب و جرقه مربوطه می تواند باعث سوختگی شود. سوختگی و ضایعات چشمی می تواند ناشی از مذاب، تکه های فلز،جرقه و الکترود داغ باشد. به علاوه گرمای زیاد و مدت طولانی در گرما ماندن میتواند باعث گرمازدگی شود.جوشکار ها می بایستی از علائم گرمازدگی ( مثل احساس خستگی، سرگیجه، کاهش اشتها، تهوع، درد های شکمی و تحریک پذیری) اطلاع داشته باشند .

 

3. نور و اشعه های مادون قرمز و ماورای بنفش
 

نور شدید جوشکاری باعث صدمه به  شبکیه چشم و اشعه مادون قرمز باعث صدمه به قرنیه و ایجاد  آب مروارید  می شود.اشعه ماورای بنفش میتواند باعث برق زدگی چشم شود (حتی در مدت کمتر از یک دقیقه). علائم برق زدگی بعد از چند ساعت ظاهر شده و شامل احساس وجود شن یا جسم خارجی در چشم، تاری دید، درد شدید، ریزش اشک، سوزش چشم و  سردرد است.

اشعه از مواد اطراف منعکس شده و حدود نصف برق زدگی ها در کسانی است که جوشکاری نمی کنند. عدم استفاده از وسائل حفاظتی و برق زدگی های مکرر باعث صدمه دائمی چشم می شود. سوختگی پوست در اثرمجاورت با اشعه ماورای بنفش مشابه آفتاب سوختگی است و احتمال سرطان پوست را زیاد می کند.
 

4. صدا

 

صدا علاوه بر کاهش شنوائی باعث ایجاد استرس و فشار عصبی ، بالا رفتن فشار خون و بیماری های قلبی می شود. کار کردن در محیط های پر سرو صدا باعث خستگی ، عصبی شدن و تحریک پذیری می شود. در سر و صدای بالای 85 دسی بل حتما باید از گوشی محافظ استفاده کرد.

 

5. ناراحتی های عضلانی و استخوانی در جوشکاری آرگون


 

جوشکارها در معرض کمردرد ، شانه درد ،دردهای زانو ،التهاب عضلات ،مفاصل و رباط ها هستند . وضعیت کاری مثل کار بالای سر ، لرزش و بلند کردن بار سنگین از عوامل موثر هستند. برای پیشگیری از این مشکلات راه حل های زیر را میتوان به کار برد :

  1. بلند کردن صحیح اجسام
  2. تغییر حالت بدن هر چند وقت یکبار ( کار نکردن در یک وضعیت بمدت طولانی)
  3. قرار دادن کار در ارتفاع مناسب
  4. استفاده از محلی برای قرار دادن پاها در صورت ایستادن طولانی
  5. قرار دادن وسائل در محل مناسب جهت دسترسی
  6. کاهش لرزش

منبع : دلگرم

مقاله ها مرتبط