011-35276666
khazartransfo@gmail.com

نکات مهم در نگه‌داری شیلنگ جوشکاری

نکات مهم در نگه‌داری شیلنگ جوشکاری

نکات مهم در نگه‌داری شیلنگ جوشکاری

جزئیات

شیلنگ جوشکاری به‌عنوان یک ابزار جانبی در فرایند جوشکاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. این شیلنگ‌ها در انواع مختلف با کاربردها و کیفیت متفاوت ساخته می‌شوند. ازآنجایی‌که فرایند جوشکاری می‌تواند فرایندی خطرآفرین باشد، توجه به نحوه صحیح نگهداری و به‌کارگیری درست ابزارآلات جانبی مورداستفاده در این فرایند ازجمله شیلنگ‌های جوشکاری از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله در مورد شیلنگ‌های جوشکاری و نحوه صحیح نگهداری از آن‌ها به‌تفصیل صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

4 اردیبهشت 1400
 

شیلنگ جوشکاری به‌عنوان یک ابزار جانبی در فرایند جوشکاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. این شیلنگ‌ها در انواع مختلف با کاربردها و کیفیت متفاوت ساخته می‌شوند. ازآنجایی‌که فرایند جوشکاری می‌تواند فرایندی خطرآفرین باشد، توجه به نحوه صحیح نگهداری و به‌کارگیری درست ابزارآلات جانبی مورداستفاده در این فرایند ازجمله شیلنگ‌های جوشکاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مقاله در مورد شیلنگ‌های جوشکاری و نحوه صحیح نگهداری از آن‌ها به‌تفصیل صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.
 

  • شیلنگ جوشکاری چیست و چه انواعی دارد؟

شیلنگ‌های جوشکاری یکی از مهم‌ترین لوازم جوشکاری هستند که نقش مهمی در کیفیت و البته ایمنی فرایند جوشکاری ایفا می‌کنند. این شیلنگ‌ها از جنس لاستیک هستند که البته برای افزایش مقاومت آن‌ها از الیاف نخی نیز در تولید آن‌ها استفاده شده است. قسمت رویی این شیلنگ‌ها که معمولا به منظور افزایش انعطاف‌پذیری شیلنگ از جنس لاستیک است، نسبت به قسمت‌های زیرین از مقاومت و استحکام کمتری بهره می‌برد. لایه زیرین نیز می‌تواند از جنس لاستیک یا مواد دیگری مانند ابریشم باشد که معمولا بسیار مقاوم‌تر است تا از شیلنگ در برابر ضربات یا هر عامل خارجی دیگر محافظت کند. از طرفی، این لایه باید در برابر فشار گاز داخلی نیز مقاوم باشد.

با توجه به کاربردهای متنوع شیلنگ‌های جوشکاری، این شیلنگ‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند. به‌طورکلی، شیلنگ‌های جوشکاری را می‌توان به دو نوع تکی و دوقلو تقسیم کرد که هر یک مربوط به انواع خاصی از جوشکاری هستند. همچنین به لحاظ جنس شیلنگ، رنگ‌بندی‌ و حداکثر میزان فشار قابل‌تحمل نیز می‌توان این نوع شیلنگ‌ها را دسته‌بندی کرد.

 

نکات مهم در نگه‌داری شیلنگ جوشکاری



 

  • چرا باید از شیلنگ‌های جوشکاری مراقبت کرد؟

شیلنگ‌های جوشکاری معمولا در محیط‌هایی مورداستفاده قرار می‌گیرند که بسیار در معرض ضربه، کشیدگی و سایر تاثیرات بیرونی هستند. افراد ممکن است که به دلیل حواس‌پرتی شیلنگ را بکشند، روی آن قدم بگذارند و یا سهوا آن را از اتصالات خود خارج کنند. هر آن چیزی که بتواند فرایند معمول انتقال گاز توسط این شیلنگ‌ها را مختل سازد ممکن است به‌عنوان یک عامل خطرآفرین عمل کند. هر جوشکار باید چهار مورد مهم را همواره در هنگام انجام فرایند جوشکاری به منظور استفاده بی‌خطر از شیلنگ موردتوجه قرار دهد؛ روشن و خاموش کردن صحیح دستگاه‌های جوشکاری، بررسی محیط موردنظر، بررسی لوازم و به‌طورکلی تمام ابزارآلات جوشکاری مانند کپسول اکسیژن و دستگاه جوش و درنهایت، به‌کارگیری مناسب شیلنگ.

یکی از نکاتی که یک شیلنگ مرغوب باید دارا باشد، نفوذناپذیری شیلنگ در مقابل گاز محصورشده در آن است. اگر احیانا این گازها بتوانند به دلیل وجود درز یا سوراخی در شیلنگ از آن خارج شوند می‌توانند منجر به بروز انفجار یا مشکلاتی برای تنفس جوشکار شوند. جوشکار باید قبل از شروع به کار، امکان تجمع گاز در محیط را موردبررسی قرار دهد تا در صورت نفوذپذیری شیلنگ، اقدامات احتیاطی موردنیاز صورت گرفته باشد.

برای مدت‌ها از گاز استیلن به‌عنوان سوخت در جوشکاری استفاده می‌شد. این گاز از جهات بسیاری بهترین گزینه برای جوشکاری به‌حساب می‌آید، بازدهی خوبی دارد، با فشار کم قابل‌استفاده است و تاثیر زیادی بر روی ترکیب یا ساخت شیلنگ نمی‌گذارد. اما امروزه گازهای دیگری جایگزین استیلن شده‌اند. این گازها با استفاده از هیدروکربن‌های خاص یا مخلوطی از هیدروکربن‌ها ساخته می‌شوند و می‌توانند با شیلنگ‌های لاستیکی واکنش دهند. درواقع، اکثر گازهایی که امروزه در جوشکاری مورداستفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند بر روی ساخت شیلنگ مورداستفاده اثرگذار باشند و تغییراتی را در ترکیب آن به وجود آورند. این تغییرات می‌توانند باعث ایجاد درز یا سوراخ در شیلنگ شوند. باید توجه داشت که شیلنگ‌های ساخته‌شده برای گاز استیلن به‌هیچ‌وجه برای گازهای جدید مناسب نیستند و در صورت استفاده این شیلنگ‌ها با گازهای جدید، ممکن است در درازمدت باعث بروز خطراتی شوند.

 

نکات مهم در نگه‌داری شیلنگ جوشکاری



 

  • چند توصیه مهم در رابطه با نگه‌داری صحیح شیلنگ‌های جوشکاری

 

توجه به نکات زیر می‌تواند به شما در خرید و نگهداری صحیح یک شیلنگ جوشکاری، بسیار کمک‌ کند. این نکات می‌توانند در افزایش طول عمر شیلنگ و بالا بردن سطح ایمنی نقش مهمی داشته باشند:

در هنگام خرید یک شیلنگ جوشکاری، قبل از هر چیز باید نوع شیلنگ موردنیاز خود را مشخص کنید. همان‌گونه که گفتیم شیلنگ‌های جوشکاری در انواع بسیار متنوعی تولید می‌شوند که هریک باید در شرایط خاص خود مورداستفاده قرار گیرد. نوع الیاف استفاده‌شده، میزان فشاری که شیلنگ می‌تواند تحمل کند و طول شیلنگ ازجمله مواردی هستند که در شیلنگ‌های مختلف، متفاوت هستند و باید در هنگام خرید لحاظ شوند.

نکته مهم دیگری که باید بسیار موردتوجه قرار گیرد، آب‌وهوای محیط جوشکاری است. می‌دانیم که فرایند جوشکاری باعث ایجاد حرارت بالایی می‌شود، حال اگر محیط جوشکاری نیز دارای دمای بالا باشد، گرمای بسیار بالایی در هنگام فرایند جوشکاری ایجاد خواهد شد. به همین جهت، بسیار مهم است که در چنین شرایطی حتما از شیلنگ‌های مناسب مناطق گرم و خشک استفاده شود تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود. این شیلنگ‌ها در دمای بسیار بالا نیز همان کارایی همیشگی خود را دارند و از عمر مفید آن‌ها در هنگام استفاده در چنین شرایطی کاسته نمی‌شود. این موضوع در مورد مناطق سردسیر نیز صدق می‌کند. اگر منطقه موردنظر دمایی کمتر از صفر درجه سانتی‌گراد دارد، بهتر است که شیلنگ‌های متناسب با این دما استفاده شود زیرا آب و هوای خیلی سرد برای فرایند جوشکاری چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

اتصالات شیلنگ نیز می‌توانند در میزان عمر شیلنگ و همچنین کارایی آن نقش داشته باشند. این اتصالات معمولا به‌عنوان لوازم جانبی به همراه خود شیلنگ به فروش می‌رسند. اگر قصد دارید که این اتصالات را جداگانه خرید کنید، توجه داشته باشید که از کیفیت بالایی برخوردار و کاملا متناسب با شیلنگ شما باشند.

مورد دیگری که می‌تواند باعث افزایش طول عمر شیلنگ شود، آزاد بودن جریان هوا در شیلنگ است. جوشکار باید هر چند وقت یک‌بار شیلنگ را ازاین‌جهت موردبررسی قرار دهد. درصورتی‌که در شیلنگ یا در سرپیک جوش ایرادی وجود داشته باشد، به‌طوری‌که جریان گاز به‌درستی انجام نشود، امکان پارگی یا ترک‌خوردگی شیلنگ بسیار محتمل به نظر می‌رسد. این نوع پارگی ممکن است به‌تدریج و با کاهش عمر شیلنگ اتفاق بیفتد و یا در هنگام فرایند جوشکاری و به‌صورت ناگهانی رخ دهد که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

فرایند جوشکاری معمولا در محیط‌های شلوغ و پر از وسایل مختلف انجام می‌گیرد. راه رفتن افراد بر روی شیلنگ، کشیده شدن آن، افتادن قطعات مختلف بر روی شیلنگ و موارد این‌چنینی می‌توانند باعث آسیب به شیلنگ شوند. خرید شیلنگ باکیفیت و رعایت نکات ایمنی در حین کار می‌توانند تا حد زیادی شیلنگ را از چنین صدماتی دور نگه دارند. همچنین بهتر است که قبل از شروع به کار، محیط موردنظر را از وجود وسایل اضافی و بدون استفاده پاک‌سازی کنید.

سخن پایانی

متاسفانه امروزه تولید شیلنگ‌های تقلبی و غیر اصل نسبت به گذشته، بسیار افزایش یافته است. باید توجه داشته باشید که شیلنگ موردنیاز خود را حتما از فروشگاه‌های معتبر تهیه نمایید. بهتر است که در هنگام خرید، فاکتور خرید را از فروشنده تقاضا نمایید. همچنین مشورت با فروشندگان باتجربه نیز می‌تواند در خرید موفق یک شیلنگ جوشکاری، بسیار کمک‌کننده باشد. به‌علاوه، بررسی برچسب‌های روی محصول می‌تواند به شما در تعیین اصالت کالا کمک کند.

یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه فروش دستگاه‌ها و لوازم جوشکاری ازجمله شیلنگ‌های جوشکاری، شرکت بالن گاز است که سابقه‌ای طولانی و درخشان در این زمینه از خود به جا گذاشته است. به‌علاوه، این شرکت در بحث ارتقای دانش کارشناسان خود و برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی نیز پیشتاز بوده است و جزو معتبرترین شرکت‌های کشور به‌حساب می‌آید.


منبع : خبرآنلاین

مقاله ها مرتبط